ביקורת לחברת הניהול

מדוע כדאי לבצע ביקורת לחברת הניהול?

ועד בית ודיירי הבניין אינם מכירים לעומק ובאופן מקצועי את המשמעויות והדרישות מחברת ניהול ואחזקת מבנים ועקב כך אינם מסוגלים לעשות ביקורת לחברת הניהול. כתוצאה מכך ישנם מקרים בהם בוחרים בחברות ניהול שאינן מקצועיות או שמציעות מחיר זול מאוד ולא ריאלי. משכך, הן אינן מספקות את השירותים הנדרשים עד לרמה של חוסר אחריות וחוסר מקצועיות שבאה לידי ביטוי באי ביצוע השירותים באופן שוטף ואף חמור מכך, בהזנחה של מערכות ותשתיות ואי ביצוע ביקורות הנדרשות על פי התקנים בתחום זה. מצב זה יוצר צורך חיוני בחברה שתבצע ביקורת לחברת הניהול ותדאג לעמידה בדרישות ההסכם עליה חתמה ועל איכות התוצרים של עבודתה.

תוכן עניינים

הצורך בביצוע ביקורת לחברת הניהול בבניין

בישראל פועלות כיום מאות חברות אחזקת מבנים הפועלות ללא כל פיקוח וביקורת, עקב כך כל חברת ניקיון או הנדימן יכולים לקרוא לעצמם חברת ניהול ואחזקת מבנים. כך שבפועל ישנן חברות רבות שאינן בעלות ידע, יכולת ומודעות לכל הנדרש בתחום זה. חוסר הרגולציה והעדר תקנים ברורים לאחזקה נכונה של מבנים יחד עם חוסר מודעות של בעלי הדירות וועדי הבתים יוצר מצב שבניינים אינם מתוחזקים כראוי. במיוחד בכל מה שקשור למערכות ההנדסיות והתשתיות שאינן גלויות לעין ומיועדות לחירום, לתפקוד שוטף בטוח ותקין ולאיכות חיים בכלל. ניהול ואחזקה לקויים של מערכות אלו מביא גם לתקלות שוטפות בהווה ולכשלים בטווח ארוך הגורמים להוצאות כספיות מיותרות, חוסר תפקוד של מערכות חירום בבניינים ולמחלוקות בין נותני השירות לדיירים. מצב זה מעורר צורך רב בגוף שיבצע ביקורת לחברת הניהול ובעצם ידאג לכל האינטרסים של ועד הבית והדיירים.

לצערנו אנו נתקלים באופן יומיומי בבעיות הקיימות בתחום ניהול ואחזקת מבנים בישראל וזה חיזק את ידינו שתחום זה צריך לעבור מהפכה ושעלינו לתרום לה על ידי מתן כלים לביצוע ביקורת לחברת הניהול הן על ידי הועד והן על ידי קבלת שירות מקצועי מאיתנו. להלן מספר דוגמאות אמיתיות לבעיות מהשטח: מצאנו רכזת גילוי אש כבויה לחלוטין במגדל דירות שהתחלנו לעבוד בו, במגדל אחר שהתחלנו לנהל לא בוצע ניקוי וחיטוי למאגרי מי שתיה תקופה ארוכה בניגוד לתקן הנדרש למען בריאות הדיירים, בבניין חדש שביקרנו בו לא פיזרו את הציוד כיבוי אש בכל העמדות כיבוי אש כחצי שנה לאחר האיכלוס.  

ויגרופ מציעה שירותי ביקורת לחברת הניהול בבניין

ויגרופ הוקמה במטרה לעשות שינוי משמעותי בתחום ניהול ואחזקת המבנים, להעלות את הסטנדרטים וליישם כלים ושיטות מתחום ההייטק על מנת ליצר איכות חיים בראש שקט למחזיקי נכסים במגדלי משרדים ומגורים בישראל. כחלק מהחזון שלנו אנו דוגלים במקצועיות ושקיפות. לכן, החלטנו לשתף אתכם בכל הידע הנדרש לוועדי בתים כיצד לבצע ביקורת לחברת הניהול הפועלת בבניין. בנוסף, ויגרופ מציעה שירותי ביקורת לחברת הניהול הפועלת אצלכם בבניין. 

להלן יפורטו הסברים מקצועיים ומידע רב מניסיוננו כיצד נדרשות חברות אחזקת מבנים לפעול על מנת לבצע את תפקידן כנדרש. זאת במטרה להעלות את רמת הידע בשטח כך שהועד והדיירים ידעו איך לפעול ועל מה לשים דגש בבואם לבצע ביקורת לחברת הניהול הן בבניין קיים והן בקבלת בניין חדש מקבלן.

ויגרופ מציעה שירות ייחודי של ביקורת לחברת הניהול הפועלת בבניין ובין השאר מבצעת בדיקת מצב ביקורות בבניין על פי התקנים הקיימים, דרישות חברות הביטוח, משרד הבריאות ורשות הכבאות וההצלה. זאת על מנת להשוות רצוי מול מצוי ולזהות פערים דחופים לטיפול. 

איך לבצע ביקורת במקרה של בניין ותיק

חברת ניהול ואחזקת מבנים מציעה שירותים בנושאים השוטפים כגון: ניקיון, גינון, שמירה, שירותי אחזקה וכוננות 24/7, גביה וכן שירותים מקצועיים ממוקדים כגון ניהול פרויקטים, שירותי יעוץ, ביצוע ביקורות למערכות ותשתיות.

ועד בית בבניין ותיק נדרש להכיר את הנושאים המשמעותיים בתכולת עבודת חברת הניהול ולבצע ביקורת לחברת הניהול בנושאים אלו, להלן נפרט את הדגשים העיקריים :

  • תוכנית ניקיון – ישנה חשיבות לסכם את כל ההבנות ותכולת עבודת הניקיון בבניין בדף אחד מרוכז שיהיה מצורף להסכם בין חברת הניהול לועד הבניין, התוכנית תהיה תלויה על לוח הדיירים בבניין. תוכנית זאת תאפשר לבצע מעקב וביקורת על ביצוע פעולות הניקיון בבניין. יש לשים לב בסיכום עם חברת הניהול האם יש לה התחייבות לכמות שעות בבניין או שמדובר על הסכם גלובלי –  כלומר הניקיון יבוצע על בסיס תכולה שסוכמה ללא הבטחת כמות שעות עבודה.
  • חלוקת אחריות אחזקה – במסגרת סיכום תכולת עבודות האחזקה בבניין נדרשת חברת הניהול להציג רשימה מפורטת של כל המשימות אותן תבצע, מה כלול בתכולה המתומחרת של ההסכם ועל מה נדרש לשלם תשלום נוסף.
  • רשימת ביקורות – ישנן מספר ביקורות חובה לביצוע בבניין בהתאם למערכות והתשתיות בו. יש לוודא שחברת הניהול מבצעת את כל מה שנדרש ובכפוף לעלויות שיסוכמו איתה.
  • טבלת מעקב ביצוע – במסגרת הפעילות השוטפת של חברת הניהול היא נדרשת לבצע ביקורות תחזוקה שוטפת ומונעת על המנקים, הגננים, מעבר ובדיקת חדרי מערכות. יש לדרוש מהחברה לספק דו"ח מעקב ביצוע חודשי לכל המשימות האלו לרבות תאריכי ביצוע וממצאים. ניתן אף להוסיף לדו"ח מעקב כספי אחר הוצאות נוספות שהיו תוך שיוכן למשימות עצמן.
  • דו"ח תקלות חודשי – בבניינים מורכבים בכלל ומגדלים בפרט ישנן מערכות ותשתיות רבות, עקב כך ישנם תקלות וליקויים לטיפול בביקורות. מומלץ לדרוש מחברת הניהול לנהל רשימת תקלות ומשימות עם מעקב ביצוע וכן לצרף פרטים במידה וישנן הוצאות על תיקונים.
  • מעקב פרויקטים – באופן טבעי נדרשים שינויים ושיפורים בבניין הדורשים ביצוע פרויקטים –  משימות מוגדרות מבחינת תכולה, מחיר ולו"ז התחלה וסיום. ישנה חשיבות לנהל מעקב סטטוס אחר ביצוע הפרויקטים ולדווח בצורה מסודרת לוועד הבית.
  • דו"ח הוצאות חברת ניהול – חברת הניהול נדרשת להעביר כל חודש פירוט מדוייק של כל ההוצאות הרלוונטיות להסכם שלה לצורך הכנת התשלום החודשי על ידי הועד וכן יש לודא שהיא מעבירה חשבונית מס וקבלה בהתאם לתשלום.
  • דו"ח גביה – במידה וחברת הניהול מבצעת את הגביה של דמי הועד יש לדרוש ממנה אחת לפרסם דו"ח סטטוס חודשי עבור גביית דמי ועד וסטטוס הטיפול בדיירים שנמצאים בחוב.

רשימת הביקורות שנדרש לבצע בבניין

ישנה אחריות על חברות ניהול בניינים לתחזק ולבצע ביקורות חובה למגוון מערכות ותשתיות המותקנות בבניינים מודרניים כגון: מערכות אלקטרומכניות, מערכות מים, מערכות כיבוי אש ומערכות חשמליות. הועד נדרש לוודא מול חברת הניהול שהביקורות מבוצעות באופן תקופתי כפי שנקבע על פי התקנים והחוק, יש להקפיד לבצע אותן בעזרת בודקים מוסמכים בהתאם. ביקורות אלו נועדו לוודא תקינות מערכות חשובות ומצילות חיים בבניין, לשמור על אורך החיים שלהן, להבטיח את כשירותן בעת חירום ולהקטין הוצאות מיותרות בעתיד. להלן נפרט את רשימת הביקורות חובה לביצוע:

 

  1. בדיקת מעליות תקופתית אחת לחצי שנה על ידי בודק מוסמך למעליות אשר קיבל את הסמכתו ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
  2. בדיקת ציוד כיבוי אחת לשנה לתכולת ציוד ארונות כיבוי אש (מטפים, זרנוקים, מזנקים וצינורות כיבוי בגלגלת) על ידי בודק מוסמך שהוסמך לכך ממכון התקנים על פי התקנים הרלוונטיים: ת"י 129 חלק 1 עבור מטפים ות"י 365/448 עבור גלגלונים, זרנוקים, מזנקים וברזים. 
  3. בדיקת רכזת לגילוי וכיבוי אש ומערכת כריזה אחת לשנה באמצעות בודק מוסמך על ידי מכון התקנים על פי ת"י 1220 חלק 11. בבדיקה זאת יש לבצע גם בדיקת אינטגרציה לפעולה תקינה של כלל מרכיבי המערכת הכוללת גלאי עשן, לחצני חירום, גלאי זרימת מים, רכזת הגילוי וכיבוי עצמה, מערכת הכריזה והחייגן המשולבים למערכת זאת. כחלק מהאינטגרציה יש לוודא פעולת תקינה של המעליות, מגנטים בדלתות אש, מפוחים לפינוי עשן ויצירת על לחץ
  4. בדיקת מערכת המתזים (ספרינקלרים) תבוצע אחת לשנה על ידי בודק מוסמך שהוסמך לכך ממכון התקנים על פי ת"י 1928.
  5. בדיקת המפוחים לפינוי עשן ויצירת על לחץ תבוצע אחת לשנה עפ"י תקן ישראלי 1001 באמצעות בעל מקצוע אשר הוסמך לבצע בדיקה זאת על ידי היצרן או הספק של המערכת.
  6. ניקוי וחיטוי למאגרי מי שתיה בבניין יבוצע אחת לשנה על ידי בודק מוסמך המומחה למערכות מי שתיה עפ"י הנחיות משרד הבריאות המסתמכות על החלק ה- 1 לפקודת בריאות העם 1940 ולפי ת"י 5438, 1525. כחלק מטיפול זה יש לבצע ריקון מלא של המים מהמאגר, לבצע ניקוי יסודי וחיטוי כנדרש.
  7. טיפול מקצועי שנתי לגנרטור הכולל החלפת שמנים ופילטר, יבוצע על ידי טכנאי מקצועי לעניין על מנת לשמור על חיי הגנרטור לאורך עשרות שנים.
  8. בדיקת התקני המז"ח (מונע זרימה חוזרת) המותקנים במערכת המים בבניין תבוצע אחת לשנה באמצעות מתקין שהוסמך לכך על ידי משרד הבריאות. בנוסף, עליו לוודא כי ההתקן הינו מדגם המאושר על ידי משרד הבריאות.  בדיקה זאת נעשית על בסיס תקנות בריאות העם (התקנת מכשיר מונע זרימת מים חוזרת) תשנ"ב 1992, חוק המים וחוק התכנון והבנייה.

ויגרופ מציעה שירותי ביקורת לחברת הניהול

ויגרופ מציעה שירותי ביקורת לחברת הניהול עבור ועדי בתים. במסגרת ביקורת זאת ויגרופ תעבור על כל המסמכים הרלוונטים לעבודת חברת הניהול בשנה האחרונה ותבצע מעבר פיזי על השטחים הציבוריים, המערכות והתשתיות בבניין. זאת על מנת לוודא את תפקודה התקין של חברת הניהול בהתאם להסכם שנחתם עם הבניין, הפרקטיקה הנהוגה בשוק על פי התקנים הקיימים, דרישות חברות הביטוח, משרד הבריאות ורשות הכבאות וההצלה. 

בסיום הביקורת יועבר לועד הבית דו"ח מסכם הכולל את כל הממצאים, השוואה בין מה שמבוצע בפועל לבין מה שנדרש היה לבצע וזיהוי פערים לטיפול עפ"י תיעדוף של דחיפות וחשיבות. כחלק מסיכום תהליך הביקורת תועבר המלצה כללית על איכות ומקצועיות חברת הניהול.

ועד הבית יכול להעלות דילמות ובעיות לבדיקה במהלך הביקורת. ויגרופ תבצע בדיקה מעמיקה ותעביר ממצאים ומסקנות בהתאם.

לקוחות מספרים

קבלו מדריך במתנה לועדי בתים לניהול הבניין בראש שקט

דילוג לתוכן