מניעת אזעקת שווא

דיירי מגדלי מגורים מודרניים מכירים טוב מאוד את התופעה שחוזרת על עצמה מעת לעת של אזעקת כיבוי אש בבניין. זה מתחיל עם כריזה במערכת שהתקבלה התראה על שריפה וזה ממשיך לקולות רועשים של הפעלת מערכת המפוחים וירידה אוטומטית של המעליות לקומת הקרקע. בקיצור, מטרד גדול ובטח כשזה קורה בזמן שישנים או בזמן שרוצים להשתמש במעליות. משך המטרד תלוי בתפקוד חברת הניהול או נציג מהדיירים שמבין מה צריך לעשות במקרה כזה. במאמר זה ננסה להסביר בקצרה איך מונעים אזעקת שווא במערכת כיבוי אש.

מה הסיבה לאזעקת אש בבניין

רכזת גילוי האש בבניין היא המוח מאחורי ניהול אזעקות במערכת גילוי וכיבוי אש. השכל שיש בה זה משטר ההפעלה שתוכנת בה ומקבל החלטות כיצד לפעול בכל אירוע. הרכזת היא זאת שמקבלת מידע מהחיישנים המפוזרים בבניין ובהתאם למשטר מפעילה את הכריזה, נותנת הוראה לחייגן לחייג לכיבוי אש ומפעילה את שאר מערכות החירום בבניין כגון: שחרור מגנטים בדלתות אש, מפוחים לפינוי עשן ברחבי הבניין, יצירת על לחץ בחדרי מדרגות והורדת מעליות לקומת הקרקע.

האירועים הנפוצים ביותר שבהם תופעל אזעקת אש הם:

  1. הפעלת גלאי עשן
  2. זיהוי זרימת מים במערכת הספרינקלרים
  3. לחיצה על לחצן חירום אדום

איך מונעים אזעקת שווא במערכת כיבוי אש בבניין

התופעה של אזעקת שווא נפוצה מאוד בבניינים חדשים אך קיימת גם בבניינים ותיקים. אזעקת שווא הכוונה שהמערכת מופעלת אך לא פרצה באמת שריפה. ישנם מספר מקרים עיקריים הגורמים לאזעקות שווא של כיבוי אש בבניין:

  • התראה בגלאי עשן תופעל ממספר סיבות שאינן שריפה אמיתית:
  1. עשן – לרוב עקב חדירת עשן מהדירה לשטח הציבורי בלובי הקומתי, כאשר בעל הדירה למשל מטגן אוכל או שורף טוסט נוצר עשן בדירה ובמקום לסלק אותו דרך חלונות הדירה הוא פותח את הדלת ללובי הקומתי לאוורור הדירה ואז הגלאי מופעל.
  2. אבק – זהו המקרה הנפוץ ביותר של הפעלת שווא של התראה בגלאי. בעלי מקצוע שעובדים בדירות ויוצרים עננת אבק בדירה ופותחים את הדלת ללובי הקומתי או פשוט משאירים אותה פתוחה ואז האבק מפעיל את הגלאי כי הוא מזוהה כמו עשן. באותה מידה בכל ביצוע עבודה בשטח הציבורי יש לכסות את הגלאי למשך זמן העבודה על מנת למנוע התראה. באותה מידה יש לשים לב בעת ביצוע ניקיון בבניין שלא יעלה אבק לגובה הגלאי בתקרה.
  3. אדים – אדי מים למשל מדוד חימום מים שנסדק או מפורק לחץ יכולים להפעיל את הגלאי.
  • זיהוי זרימת מים במערכת המתזים (הספרינקלרים) שלא כתוצאה משריפה יכולה לקרות בעיקר מתפעול לא נכון של המערכת. הפעולה הנפוצה ביותר היא של שינוי או החלפת מתז בדירה בעת ביצוע שיפוץ. במידה ובעל המקצוע שעושה זאת אינו מוסמך ואינו מבין במערכת יכולה להיווצר התראה עקב פתיחת מים מהירה למילוי הצנרת. הדרך להימנע מזה היא להביא בעל מקצוע בתחום שיודע לפתוח את המים בהדרגה וכך לא להפעיל התראה במערכת. 
  • לחיצה על לחצן חירום אדום שמותקן ברחבי הבניין תפעיל מידית התראת שריפה במערכת. ישנם מקרים שאנשים לוחצים בטעות למשל מחפשים לחצן להדלקת אור בחדר מדרגות בחושך. הדרך למנוע זאת היא לוודא שעל כל לחצן יש כיסוי פלסטיק שמונע לחיצת שווא. 

 

לסיכום,

הבנת אופן פעולת מערכת גילוי וכיבוי אש והעברת מידע והדרכה לכל דיירי הבניין ולבעלי המקצוע שהם מעסיקים עבורם יכולה לתרום רבות למניעת אזעקות שווא במערכת כיבוי אש. התנהלות נכונה של דיירי הבניין ובעלי המקצוע תסייע למנוע לחלוטין את התופעה וכך גם ימנעו מקרים של זאב זאב בהם מרוב אזעקות שווא במערכת כיבוי אש ישנו חוסר אמון במערכת וגדל הסיכוי שבמקרה אמת הדיירים לא יתייחסו לאירוע ולא יפנו את הבניין.

ויגרופ חברה לניהול ואחזקת מבנים הינה בעלת ניסיון רב בתחום זה. לצערינו נתקלנו וטיפלנו כבר בעשרות מקרים בתחום זה ואנו אף נוהגים להעביר דף מידע והדרכה פרונטלית לדיירי בניינים חדשים כחלק מתהליך איכלוס הבניין. אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה או בעיה בתחום זה ונשמח לסייע ולייעץ לכם כיצד להתמודד עם מקרים של אזעקות שווא במערכת כיבוי אש.

 

** רכזת גילוי וכיבוי אש היא התקן אלקטרוני המהווה את המוח של מערכת הגילוי והכיבוי המותקנת בבניינים. הרכזת קולטת קריאות מהתקנים שונים המותקנים בבניין כגון: גלאי עשן, גלאי זרימת מי מתזים ולחצן אזעקת אש בחירום. בהתאם לקריאות היא מפעילה אביזרי התראה על פי משטר פעולה המתוכנת ומוגדר ברכזת. אביזרי התראה יכולים להיות שילוב של מערכת כריזה, צופרים ונצנצים המתריעים על שריפה לדיירים, חייגן שמחייג לבעלי תפקידים ולמוקד חירום של רשות הכבאות וההצלה ומתריע על התראת שרפה. בנוסף, הרכזת שולטת על משטר הפעלת המפוחים בבניין ומערכות כיבוי אוטומטיות בתוך לוחות חשמל ראשיים. הרכזת משמשת גם לבדיקה שוטפת של תקינות כל אביזרי הקלט ופלט המחוברים אליה ומתריעה על תקלה בהם.

אהבת את המאמר? מוזמן לשתף

שיתוף ב facebook
שתף בפייסבוק
שיתוף ב email
שתף במייל
שיתוף ב whatsapp
שתף בוואטסאפ

קבלו מדריך במתנה לועדי בתים לניהול הבניין בראש שקט

דילוג לתוכן